När en kris inträffar är det svårt att hålla huvudet kallt, samtidigt som det ofta finns ett direkt behov av att agera. För att minimera effekterna av en kris är det därför viktigt att ha en förberedd plan som är känd inom företaget och har tydliga rutiner för hur man ska agera. En sådan plan kan innehålla många punkter och behandla flera olika situationer. I den här artikeln går vi igenom några av dessa.
Juridiska kriser
Juridiska kriser kanske inte uppstår lika snabbt som en arbetsplatsolycka. Men de kan ändå vara oväntade och behöva hanteras direkt. Se till att ha ett etablerat samarbete med en bra affärsjuridisk byrå som till exempel magnussonlaw.com/se/ och uppdatera krisplanen med deras kontaktuppgifter. Magnusson kan dessutom hjälpa er med att scenarioplanera och titta på olika sätt en juridisk kris kan drabba ert företag utefter hur er verksamhet är uppbyggd. Det viktigaste vid en juridisk kris är alltid att hålla huvudet kallt och inte oförberedd svara på något i skrift. Be alltid att få återkomma efter att du kontaktat din jurist.
Olyckor på arbetsplatsen
Vad händer vid en brand eller vid en olycka där någon skadas eller dödas? En sån här händelse kommer plötsligt och många kommer chockas. Då är det viktigt att ni har rutiner som ni har övat in, och också en eller ett par utsedda personer som har ansvar för att leda övriga när något händer. Ett bra tips är att både ha utrymningskartor och första hjälpen-lådor placerade vid alla utgångar.